Skattelistene, wtf?!

Det er oktober. Tv 3 serverer latterlige middager på tv, og Pia har fått seg type. Fullstendig uinteressant med andre ord. Derfor er det med ett lettens sukk at jeg nå kan informere dere om at skattelistene igjen er offentlig. Vekk med Paradise Hotel, Ungkaren 14 og Barne-Tv. Nå er det Røkkes skatt og formue som gjelder.

Du aner ikke hva jeg snakker om?  Let me explain:

Hvet år «slippes» da denne listen blant annet på nettet, avisene går berserke med extrabilag, og folk går bananas, da man nå kan se hva alle tjente ifjor, betalte i skatt og har i formue.

Du aner fortsatt ikke hva jeg snakker om? Give me a break!

Kom ikke her å si at du freste inn på Vg.no og søkte på samtlige ansatte, svigermor og en og annen ekskjæreste. Kun for å finne ut at du selv ikke får like mye igjen på skatten som du hadde håpet på. Og som i år som i fjor. 0 i formue.

Siv Jensen skriker og bærer seg, da hun mener dette er forkastelig. Uvisst er det om det er grunnet folks rett på privatliv, eller om hun skjemmes over egen inntekt. Jens Stoltenberg derimot jubler og setter hæla i taket, da han garantert ved hjelp av skattelistene, har klart å plukke ut de rikeste på Stortinget til sin regjering. Her er det også uvisst om det er fordi han vet at statsbudsjettet går andundas og kan trenge privat støtte, eller om han mener det er folkets rett til å søke på skattelistene til midnatt, for å finne ut hva blant annet Aksel Hennie tjener.

Selv finner jeg dette like spennende som en kirkerotte i kunstig koma. Ja, jeg vet vi mennesker er en nysgjerrig art, men det får da være grenser. OK. Du taster inn «Kjell Inge Røkke! og trykker søk. Opp hopper det en svimlende sum og det rykker litt i sjalusimusklene. OK. Du vet hva han tjener. Hva nå?

Skriver du en mail til ham med teksten: jeg vet hva du tjener!, kan jeg garantere deg at du vil få dette til svar: Det vet jeg og!

Og thats it. Ingen Champagnekorker i taket, ingen jubel i gangene eller fete bonusordninger. Simply. Unyttig informasjon. Ja, du kan søke på Herr Røkke, men det skal vel ikke mer enn 10 i iq til for å skjønne at han tjener litt MER enn oss fleste?

Så fortell meg da hva som er poenget med alt dette maset.

Èn ting kan jeg dog fortelle er positivt med skattelistene. Mitt syn på norsk underholdning har endret seg vesentlig. Noen lærer å sette pris på livet etter noen mnd i slummen i Afrika. Jeg har, takket være disse fordømrade skattelistene og snusingen i folks privatliv, lært å sette pris på VIRKELIG underholding.

Plutselig var ikke Pia og Jasmin så døllt likevel.

Legg igjen en kommentar

