O jul med din vrede

Noe sier meg at VG og Dagbladet har meget lite å skrive om for tiden.

DET ER JUL lyder samtlige overskrifter i landets aviser. JA vi vet det!
hvis dere ikke har fått det med dere har det nå siden slutten av oktober krydd av juledekorasjoner, julenisser, julepynt, julekuler og annet kvalmende julestas.

Det er i dag lille julaften og jeg slo meg ned i sofaen med dagens utgave av Vg, der ikke overraskende nok overskriften var: SLIK PYNTER DU JULETREET.

Første tanke var vel at jeg hadde tenkt meg å lese om noe helt annet. Andre tanke var da DET SKAL VEL DU GI BLANKE BANAN I!

Hva skjedde med den enkle herlige god..jul?

Når avisene da ikke skriver om Carola – Skandaler eller Hareides syke uttalelser eller Jensemanns geografiske kunnskaper er det da oppskrifter på alt fra ribbe til pynting av ditt eget hjem. Når ble det en oppskrift? Når dukket det opp en mal på hvordan man selv kan skape julestemning?
Noen ganger har jeg lyst å riste redaktørene i begge avisene. Hva skjedde med de gode artiklene. Hvor er historien om dem som ikke får komme hjem til jul, fordi de tilsynelatende kjemper en HEFTIG kamp i midtøsten? Hva med alle dem som sitter alene på julaften? Hva med dem som må bo ute? Hvor er det? Er nesten herlig å tenke på at det ikke bare er politikerne som leker ”ute av synet ute av sinn-leken”.

Nok om det. Jeg kan ikke forandre på det, da jeg tross alt kun er medlem av det norske folk, og som kjent, vi har ikke så meget vi har skulle sagt.

Uansett. Jeg kan jo da fortelle hvordan vi har det hjemme til jul. dette er ingen mal på hvordan du skal gjøre det, du kan gi banna bein i hele greien og lage din egen jul, noe jeg anbefaler på det sterkeste.

Jeg ønsker bare å videreformidle hva som er jul for meg! MEG!

Det hele starter med en liten tur ut på Milde til min kjære pappa. Der er det selvsagt mer snø enn noen andre steder i byn og de selvlagde julenissene med lykter står klar til å ønske oss velkommen.

Lukten av pinnekjøtt slår i mot oss, samt at naboens katt (forholdsvis kidnappet) smetter inn for dagens matbit. Juletreet er kjøpt og står klart til pynting og ser også da ut som det har overlevd en storm eller to. og når det kommer til juletreet. Det finnes ikke et perfekt juletre! Det skal være litt skjevt, ujevnt med greiner og det er ikke jul om det ikke detter ned hvertfall 2 ganger før julaften.

Så skal det pyntes! Corny julemusikk settes på, hansa sin julebrus på flaske åpnes og 8 kasser julepynt dras fram. (vi venter med de andre 5 til juletreet er ferdig)

På juletreet vårt skal det da befinne seg en kvalmende mengde pynt av ulikt arsenal. Norske flagg fra 1959, glitter, julelys, kongler, engler, gullbjeller, epler, julekuler, julehjerter, juleklokker, og selvsagt selvlaget julepynt fra da meg og min søster var 4. katten bidrar selvsagt til, med å rive ned et eple eller to, og når far kjefter på remsen av de norske flagg er kvelden komplett.

Så er det resten av huset. Og her gjelder det å ha tunget beint i munnen. Julelys, julegardiner, julemus, julenisser, juleduker, julebrikker, juleputer, juleblomster, juleklokker, juledorull, juleepler, julekatter, juleengler, julekopper,julefat, julebestikk, julesnop, julesjokolade, og et abnormt arsenal av forskjellige julenisser av en hver tenkelig fasong og figur. Det er ikke jul før man blir litt fysisk dårlig av alt juleriet. Og for dere som har vært på Milde under juletider, dere vet hva jeg prater om.

Slik er julen for meg. Pinnekjøtt på julaften med far og besteforeldre, åpning av gaver, knekking av nøtter og god musikk og selvsagt 4 glass med farris. Minst. Ingen hysteri, ingen lang planlegging og ingen oppskrift nødvendig.
Julen skal man bruke til å vasse rundt i pysjamasen og kose seg, gjøre intet og gjøre enda mindre. Er man heldig ligger det en tennis racket under juletreet, så man har noget at gnafse på i romjulen. Spill på pc-en, et brettspill og en god bok hører også med!

Og til dere som får julegaver av meg i år. DERE KAN GLEDE DERE! For jeg er nemlig ankommet den alder at jeg gleder meg mer til å gi, en jeg gjør til få.

Gud jeg er gammel.

 

GOD JUL!

 

Legg igjen en kommentar

