Student – Marthe

Jeg råtner litt innvendig. Jeg må jo strengt tatt innrømme det.

Hvorfor?

vel. Samtidig som jeg får bebreidene blikk fra min gravide mops, tygger Frode i stykker kurven.

Om ikke det var nok, har jeg gått tilbake til skolebenken. Det er supert det i og for seg, ikke misforstå meg.

Poenget her er vel det at jeg studerer kristendom, religion, livssyn og etikk. Utrolig spennende i utgangspunktet. Jeg gledet meg som et lite barn i forrige uke, hadde kjøpt inn bøker, skriveblokker og penner til en liten formue, hadde sekken klar og var i det hele klar som et egg for å nilese til deet som skulle skaffe meg noen poeng.

vel. Det var selvsagt helt til jeg fant ut at pensum var på dansk. Yesda, du leste helt korrekt. En eller annen fløtepudding av en tosk fant ut at vi skulle ha dansk pensum. Som om ikke stoffet var tungt nok fra før av.

greit. det ER ikke tung stoff, jeg burde kunne danse meg baklengs gjennom dette med en flaske vodka i baklommen, men for en som aldri har åpnet en bibel uten å sovne før, er dette strengt tatt en utfordring. Og da hjelper det heller ikke at noen av foreleserne er passe forhistorisk og mener at TOM HUGO er gøy. Jeg vet ikke hvem Tom HUGO er, så om du lurer på det, kan jeg ikke svare deg på det. Han spiller gitar og et og annet blåseinstrument og synger om at vi må åpne øynene. Høyst aktuelt når man skal ha om det Nye Testamentet.

Sålangt har jeg lært om de ulike dimensjoner i religion og forskjellige forskningsmåter man brukte på det Gamle Testamentet. Det var selvsagt helt til jeg gjennoppdaget Lamebook via Theodor og hele lesedagen min gikk i dass.

Min motivasjon for det hele er en månedstur til Israel i sommer. Som jeg selvsagt må betale for selv.

men si meg en ting: når man er student, så er man som regel ikke alene. Man har ANDRE studentet i klassen, som overraskende nok studerer det samme. (Overhodet ikke av samme grunner, men det skal vi ikke gå inn på). Er det virkelig da så vanskelig å si.. vel.. HEI?

Jeg hadde aldri trodd at ved en kristen høyskole, med kristne studenter, som lever og ånder for felleskap, presterer å fnyse av oss som ser på dette studiet som den siste redningen fra et år med jobbing.

Heldigvis er jeg ikke den eneste gale i forsamlingen, så noe båånding har funnet sted.

Dette kan bli et fantastisk interessant år merker jeg. Det er nesten slik at jeg vurderer å melde meg på kortspillgruppen på skolen. for ja. den finnes sikkert.

Jeg burde kommet med noe mer vettugt merker jeg, men møkk ta.

fredrik kommer hjem om noen minutter og jeg må dukke ned i midten av en pensumbok, slik at det i det minste ser ut som om jeg er flink student.

Note to self: Pusse tennene til Bodil. Verre ånde skal man lete lenge etter.

Note to self 2: finne ut om de pusset tennene for 2000 år siden. Kanskje foreleser kan svare på det. hmmm

Legg igjen en kommentar

