Historier for voksne

Jeg er fullstendig klar over at jeg ikke har vært trofast mot noen av dere. djises, jeg har jo ikke blogget jo. Fullstendig krise. Dommedag kan like gjerne komme i morgen. 

Hvor jeg har vært? jeg har ladet batteriene i Levanger. Det vil si, de kroppslige batteriene, for NOEN hadde stukket av med min lader til telefonen. Ingen pc, ingen telefon, og heller ingen dekning. jeg pussla. 

Og spiste ost. masse ost. Kjekt var det, TENK.

Jeg kunne skrevet i lange baner om hvordan uken hos svigermor utartet seg, men det blir så forferdelig kjedelig så jeg kan heller skrive ned en historie jeg skrev i 2009. Jeg fikk nemlig den ideen at jeg skulle skrive små historier til barna mine. Eneste problemet er jo at alle DØR. litt kjipt lesestoff for en 3 åring. For shizzle. men. jeg poster dem her nå og da, så kan dere skjønne hva jeg mener. Gud bedre meg jeg var makaber da jeg var «liten». (18. kremt) 

ELGFLYTTING OG ANDRE HEKLEKUNSTNER – SKREVET 2. MARS 2009 AV MARTHE SORTEVIK. 

Det er på tide å begynne dagens absurde fortelling. Selvsagt vil den da inneholde både en og to moraler, et vendepunkt og kanskje en usving. Hviten tema den skal inneholde og dreie seg om, er heller ukjent da den på dette tidspunkt er noe uskrevet. I like stor grad som dette skal handle om elg, skal det og handle om hekling. Ergo, dette blir en historie full av dype tanker og ord. Kanskje på tide å besøke denne elgen? Riktig. 

Året er 1954. Nei, blås i det. Det er iallefall høst. Vinden uler i gatene som en pesende Moskva-Marit på trehjulsykkel. Det ene vinduet i byen som er åpent slår i en noe uhyggelig takt. Trærene svaier i et tappert forsøk på å være skummel. Alt dette hadde vært en kassasuksess, hadde det ikke vært for at dette var midt på lyse dagen. Greit. Det nærmet seg natt, men folk var enda våkne og kiosken på hjørnet var fortsatt åpen. 

Hadde dette vært en film. kunne man sett yttersk ute til venstre i bildet, en skog. Ja, helt sant. En skog. Svær var den også. Kanskje ikke på størrelse med Russland, men stor nok. Også skogen, svaiet, i et forsøk på å være med leken. Og der. Helt nede i skogkanten kom den. I en heisende fart. Over stubber og steiner. Bakker og berg. 

Mosedotter føk vegg i mellom og før noen av oss fikk tenkt kake, spretter den frem. En handlevogn. Pakkenellikene spretter rundt vognen mens den raser nedover marken og mot den halvsovende byen. 
En halv meter bak den rømmende handlevognen kommer dens eier. En elg snubler ut av skogen meden sovepose i den ene hånden/foten og en haug med ting i den andre. Med blikket festet på den rebelske handlevognen plukket den opp tingene som lå strødd utover marken. Elgen økte farten i et tappertforsøk på å nå igjen handelvognen sin. 

En elg på to bein går desverre aldri bra og den hadde ikke løpt mer enn et par menter før beina stokket seg, balansen gikk rett vest og den rullet nedover. På mirakuløst vis, slik bare snåsamannen kan, fikk elgen strukket den lange kroppen sin ut i luften og på denne måten fikk tak i handlevognen. Med den digre nesetippen over det lange håndtaket på vognen så den med dumme store brune øyne på det ukjente. Byen. 

Man skal ikke dømme en elg på utseende. For at vi vet kan denne elgen være lynende intelligent. Nuvel. Takk i betraktning at denne elgen går på tobbein og har handlevogn kan og tyde på det stikk motsatte. Videre i denne utsakt spennende handlingen. 

Slik det er meg og forstå er denne elgen på flyttefot. Elgen har nok en gang fått beina på plass og plassert sine ting på sine respektive plasser i handlevognen. Etter mye om og men fikk elgen vognen opp fra marken og opp på det lille fortauet. 

Elgen vandret nå utrolig nok gjennom gatene i byen. Ja, elger kan vandre. Den sterke høstvinden gjorde det ikke bare kaldt ute, men også noe vanskelig å gå. Spesielt om man var elg med ørlite balanseproblemer fra før. 

Alt dette nye og ukjente så ut til å skremme elgen, da den skatt til stiden for hvert skritt den tok. trafikklys som blinket og de forbikjørende bilene. Disse fikk selvsagt ikke med at det tasset en elg i gatene. 

Elgen snublet nå igjen i sine egne bein og fòr ned trappene i ren og skjær Eli Hagen-stil. Lite visste den om hvor den hadde havnet. Handlevognen var long gone og elgen var nå mer forvirret enn noensinne. Før den visste ordet av det, åpnet det seg en dør og elgen ramlet inn. Den lå nå i fosterstilling og knep igjen øynene slik gjerne kronprinsessen gjør når Ari Behn uttaler seg. 

For å gjøre historien komplett skal jeg nå avsløre hvor elgen befinner seg. 

Elgen hadde landet mykt. Da den forsiktig åpnet øynene igjen så det at beina var innviklet i garnnøster. Da den så lenge opp satte den i et skrik som kunne fått selv Jern-Erna til å slå sprekker. Over ham stod tre urgamle damer. Alle med tykke briller som finn øyenene til å se ut som store glassboller. Tyngdekraften hadde gjort sitt, både når det kom til rynker og deres attributter. Er du ikke klar over hva dette ordet betyr, skal jeg også uttrykke meg på en mindre flatterende måte: PUPPER. get it? flott. 

I tillegg til disse skavankene stod de også og heklet på hver sin gjenser. JA. Endelig kom heklingen dere. 

Elgen skal nå så grusot at det var vanskelig å puste. En av de gamle damene skrev noe om at hun hadde sett noe på C.S.I og stakk en heklepinn ned i halsen på elgen. 

Det store dyret roet seg ikke akkurat ned og det var først når elgen kunne teller 14 innstukkede heklepinner at den valgte å forlate de gamle damene. Nei, dummen den takket ikke for seg og gikk ut døren. DEN DØDE. 

Historien er kort og brutal. Ikke fikk du noe særlig hekling heller. Men sånn er det i denne verdenen. Snikislamisering eller ei. Når det kommer til elg er det like greit å holde seg der man kommer fra. Man vet aldri når man avbryter VM i hekling. 

 

Marthe 

Legg igjen en kommentar

