Smittefare

Visste dere at der er mulig å få lus og det som verre er når venninnen din får barn? 
MHM! Du må bare skygge banen fullstendig, gi fanden i dåp, gaver, julekort, vinkvelder, shopping og det som venner gjerne gjør sammen. Ta halen mellom beina å løp. Byller i pannen, hårtap, gulp på skulderen og andre uhumskheter. Nytt for dere? Vel, Ikke for meg. 

Eller. dette med byller i pannen er kanskje nytt og det er bare oss som ammer som står igjen med en doning hår i dusjen, men resten er igrunn ganske kjent. 

Skremmende mange nybakte mødre kan melde om at venninner i det ene øyeblikket sitter og tar på magen din og leker jordmor, og så i det neste. POFF. Gone. Hasta la vista. Greit. Kan hende det er noen som får panikken når de hører ordet fødsel, men de fleste bailer den dagen du overraskende nok ikke kan være med ut fordi du har en 6 uker gammel baby hjemme som bruker brøsta dine som kjøleskap. OG NEI, MAN KAN IKKE PUMPE UT MELK TIL FIRE MÅLTIDER PÅ EN OG SAMME PUMP. 

Eller som meg da. som får dåpsgaven i en pose. På vei til fyllarunde på byn. Det er vennskap det. Hoi hoi. 

Det kan godt hende jeg er streng og litt (bare litt) bitchy her, men jeg synes det er litt rart. Oij, nå har hun ansvar for noe annet enn kondomer og taxi hjem dagen derpå, shitt, vi rømmer landet. 

Skal jeg fortelle deg en ting? Under alt denne grønnsakspureinfiserte genseren, og ringene under øynene, så er vi akkurat den samme. Nøyaktig. Bare hakket mer litt trøtt. Det tror jeg er det eneste som endrer seg. Du var trøtt på videregående sier du? Eat my shit, du har ikke følt på det å være ordentlig trøtt før du står der på sjette timen med en hylende baby, midt på natten og lurer på hvorfor du prøver å gå på do i hundekurven. Da er du trøtt kjære deg. 

Hvordan jeg er så sikker? 

Jeg hadde vinkveld. Med mødre. Grøss. ja vet. «ååå hun bæsjer grønt». Det er ikke slik at bare fordi vi er blitt mødre, så sitter vi og knasker vicodin, drikker eplemartinis og klager over mennene våre. Eller, jo litt, men tro meg. 

Noen av disse damene jeg hadde på besøk kjente jeg før de ble mødre. Og jeg kan fortelle dere en ting. De er like spikk spenna gærn som de var før de fikk strekkmerker og ammetits. Pluss. vin går overraskende nok hakket fortere ned når man blir mor. Jeg tror det har noe med at man vet at neste mulighet for vininntak er langt frem i tid. Jeg var sikker på at jeg drakk vann der en periode. 

Anyways. 

Har du en venninne som har smårolling på vei? Lim deg fast til leggen hennes. Ja, du er ikke hovedfokus, og JA du MÅ høre fødselshistorien fra A til Å, men lim deg fast! 

2 thoughts on “Smittefare

Legg igjen en kommentar

