Å busse med barn

Klokken er halv ti og mor har barrikert seg i sengen. Snøyer innom bloggen (Ja marin, jeg finner på ord i farten) og ser at jeg ikke har skrevet på en stund. Rigger meg til med Mac og Frode og har store planer om at fingrene skal danse over tastaturet. 

Så får man en enorm craving på snus. Kan ikke skrive uten snus. Det blir ikke BRA uten snus. Jeg tror jeg har noe OCD på gang her. 

Allright. Snus og musikk. (les, frode som snorker) Jeg har i en tid nå ønsket å komme inn på temaet:

Å busse med barn.

 

Ja jeg vet at for dere uten kidZ så er det noe forbaska drit, når du sitter der, på vei til byn for å leve livet i bydn, så kommer det en tilsynelatende upåvirket mor inn. Dytter inn barnevognen, tar jævlig med plass og før du har fått plugga i musikken så setter ungen i gang  å hyle. Jeg var en av dem. Som på trass satte rammstein på schtøgghøyt i et forsøk på å overdøve den intense brølingen fra et uskyldig barn. 

Nå er jeg på andre siden. Nå er jeg hun ikke så FULLT avslappede moren som dytter inn vognen, allerde da lettere svett i barten. Og det er ikke fordi jeg er obsternasig eller noe annet flesk. Det er jo for fanden ikke en kjeft som bryr seg om at jeg kommer der med doning som tar litt mer plass en en 50-kilos jentunge med uggs! 

Anyways. Nå skal jeg fortelle dere litt om hvordan det er for oss. On the dark side. 

Vognen er spent fast, bremsen er på, billetten er plinga og bussdørene går igjen. Det er da marerittet starter. Hvertfall her i gården. Før var det en fryd å ta buss. Nå, skal det hyles til vi gjerne kommer hjem igjen. Helst. 

I det bussen triller avgårde fra Oasen Terminal er det komplette svette kaos igang. Bassen setter i et kjempebrøl som ville fått Pavarotti til å skamme seg og man kan da observere en Marthe som nå graver i stellevesken. HVOR I HELVETE ER LEKEN HANS? 

Allright. Ingen leke. Det er som vanlig et kaos når jeg går ut døren, så leken ligger på badet, bleiene i gangen og bankkortet er glemt. Hva gjør man da? Hva gjør man når man endelig tørr å se seg rundt. Er dette tolerante mennesker? sitter det en bestemor her kanskje, som ser forståelsesfullt på meg, eller er det ett barnløst mannebein i 40-årene som når dreper meg med blikket? Det siste? Great. Just. Fucking. Great. 

Da må man improvisere. Det er greit det, som mor får man et enorm talent for nettopp det. Så da bærer det ned under vognen, nøkler, bankID, gammelt bananskall, hundebæsjepose. Hva kan hjelpe meg fra det komplette sammebrudd på 50E bussen til byn?

Jeg synes jeg leser det. «Mor innlagt på Sandviken Sjukehus med akutt nervøs samanbråt etter 15 minutters ytterst pinlig oppføring fra barn» Lord. 

Nå er det ikke bare barten som er svett lenger. Før bussen rekker å dukke opp i rundkjøringen før tunnellen inn til byn er mor allerede svett på ryggen. Sminken er rent vekk i en oppsiktsvekkende fart og håret. vel. håret er som det alltid var. 

Bassen vrenger seg i vognen i akutt harnisk over det faktum at han ikke konstant blir trillet. Det pipler langs ørene og mor tar seg selv i å synge «dyrene i Afrika» på bussen. 

Jeg veier med nøklene som det skulle vært det norske flagg og BankID min roses opp i skyene. 

«SE, Sebastian, SE hvor spennende den er! Det er en DINGS! den kan du tygge på!» 
(please tygg på den, HVOR I HELVETE ER MUTEKNAPPEN PÅ DETTE GREIENE HER?!?!) 

 

Gjennom tunnellen og over broen. BankID er ikke lenger like fett for en liten tass, så får han servert banan. En hel banan. På tverre. I et forsøk på å fylle kjakene hans. jo mer fyll, jo mindre lyd. Grei konklusjon igrunn. HADDE DET FUNGERT. 

Det er ikke lett. Ikke faen. Mitt tips? Ha en eller flere litt sanger med ordentlig guff på telefonen eller hva det måtte være. Plugg i og pust. Og vit at det prøver mor med vogn intenst på å gjøre også. Og husk. Mor går av bussen med brølende unge, svett, gjennomsvett, skjelvende og rødmende med følgende tanke i hodet: 

HVORFOR FIKK JEG MEG IKKE BARE EN HUND TIL!? 

Legg igjen en kommentar

