Vaskepress

Ja jeg veit påsan, jeg har ikke skrevet noe på en stund, og fint er det, for det er fanden ikke mye saklig som foregår oppi topplokket på denne dama for tiden. (Når gjør det strengt tatt det da?) 

Hva har skjedd siden sist? Vel. (Jeg har vært i syden, men den historien tar vi en annen gang. gad. )

Min sønn har lært å pille nese, åpne ytterdøren og favorittaktiviteten i heimen er å støvsuge Frode. Så alt er i skjønneste orden. 

Jeg hadde et poeng med detta her. Ja. MIN MOR KOMMER! 

Så kos tenker du sikkert nå. Håjada, jeg gleder meg til mams kommer, det resulterer som regel i gode samtaler, masse kos, sjokolade og rødvin. Kvalitetstid med andre ord. 
Eneste problemet med detta er jo det faktum at HUN KOMMER PÅ BESØK! Og vi kjenner alle til dette syndromet når mødre kommer på besøk når man har flyttet ut. Presset. Vaskepresset. Støvekluten skriker på vaskerommet og man roter frem støvsugeren som ikke har blitt brukt på de siste 15 mnd. For det er nå man skal vise at man kommer fra et møblert hjem og at man ikke har glemt alt det man ble mast på fra man var stor nok til å gå ut med bosset til man flyttet ut som 19-åring. 

Så nå løper undertegnede rundt og vasker støv på de mest usannsynlige steder. Jeg har vasket bak Tv-en. Under dass og nå er det like før jeg begynner med bestikkstortering. For detta er ikke bare bare. Spesielt når din mor dagen før over telefon sa med den største alvorlighet «jeg hadde det rent og fint hele tiden jeg når jeg hadde både småbarn og hund i hjemmet jeg».

Å fan. 

Å fan er igrunn ikke dekkende for den panikken som nå brer seg i heimen. I går var alt rimelig chill. Det skal ærlig innrømmes. Helt til Frode bestemte seg for at dopapiret er til for å totaldestrueres i sofaen, Sebastian tok med seg en bøtte sand inn i SAMME sofa og når gårsdagens middag enda ikke er ryddet vekk. Åja, bagen fra syden er enda ikke pakket ut. Eller. strengt tatt er den jo det. Utover gangen. Innsmurt i solkrem. For tuber er visst noe en 16 mnd gammel tass fint kan åpne helt selv. Tror ikke verken han eller Frode trenger å bekymre seg for å bli solbrent det neste halve året. 

Strengt tatt burde jeg lære av tidligere besøk og egentlig slå meg ned i sengen og runke dompappa til en film med litt godis, for jeg vet med det største sikkerhet at uansett hvor rent det er, er det ikke rent nok for mødre. Min mor skal kunne spise sushi med snasken av gulvet i dusjen. DA er det rent nok. Jeg prøvde meg spakt i går å fortelle henne at «det er 20 år siden du hadde småbarn. husk på det» Hjalp lite. Svært lite. 

Så hva gjør man da? Jo, man kjører alle klær, samma hvilken kvalitet på hurtigvask, man fyrer alt på kjøkkenet inn i oppvaskemaskinen og man banner seg over kjøleskapet som tok kvelden. Alt av leker og tomme shampooflasker i dusjen hives oppi en tilfeldig lekeboks og man bruker støvedingsen man bruker på hårete klær over sofaen for å saumfare med seg det man kan få opp av dopapir. Så avslutter man med å kjøpe en overpriset sprayluktdings man så fyrer over hele leiligheten. For når det lukter rent, da er det jo rent? Hadde det vært NM i ungkarsvask hadde jeg vært en særdeles god gullkandidat. 

Nå er sengetøyet skiftet, vognen er flyttet på, Frode vurderes et bad og jeg har kapitulert i sengen vel vitende om at jeg ikke rekker verken vask av gulv eller dusj før modern detter inn døren i kveld. 

 

Men en ting er sikkert. HJemmet er sjitreint når jeg reiser til Oslo! ❤ 

 

Legg igjen en kommentar

