Kjære Tor Bjelland!

12746094_10156523100325585_336077800_n

I dag er jeg ikke stolt av å være norsk.

I dag kjenner jeg at rettferdighetssansen min er i ferdig med å eksplodere.
Den normale reaksjonen er vel kanskje å reagere med avsky på slike statuser som dette. Å reagere med sinne og en forvirrelse fordi man som menneske med noen lunde empati i bagasjen ikke klarer å forstå hvorfor i alle dager dette skulle gi mening. Og da ikke bare for den som har skrevet statusen over, men også de som har likt og kommentert. De som har sammlignet dette med «tyskertøser» eller delt at en del politiske partier og interesseorganisasjoner er verdig denne fremstillingene.

Det eneste jeg sitter igjen med etter jeg fikk denne tilsendt på en privatmelding av en venninne og har fått tenkt og roet meg ned litt er en følelse av tomhet. Og tristhet.

Og da på kjære Tor Bjelland sine vegne. Det overrasker kanskje mange, men jeg er oppriktig lei meg på hans vegne.

For hva i alle dager er det som gjør at Tor er så sint? Hva i alle dager er det som gjør at Tor tenker at dette er greit? Å fremheve kvinner som har eller har hatt forhold til utenlandske menn. Hva er det som gjør at han mener at vi kvinner er skyld i det han kaller en masseimport av menn fra fiendtlige kulturer?
Å sitte med en slik frustrasjon, å sitte med et slikt sinne kan da fanden meg umulig være noe særlig godt? En ting er å være bekymret på menneskehetens vegne, slik mange av oss er, med den utfordringen hele verden står ovenfor nå. En ting er å være bekymret fordi en ser at verden overhodet ikke er i stand til å hjelpe hverandre, at vi er blitt så redd, at vi er blitt så selvbeskyttende at vi glemmer at vi alle sammen egentlig er på samme lag og ønsker det samme.

Derfor sitter jeg igjen som et lite spørsmålstegn. At noen drives så hardt av dette, at Tor blir så inderlig provosert at han selv legger ut noe offentlig på facebook som er en slik ekstrem kommentar at det får stille småbarnsmødre som meg selv til å reagere.

Og det er så mye her som er så inderlig feil. Og det blir vel gjerne sånn når man lar fingrene klaske over tastaturet i ren raseri.

Ikke importerer vi kvinner menn fra «fientlige kulturer»

Ikke har disse menneskene en trang til å «tømme seg» noe mer enn det norske menn og kvinner har.

Ikke kan vi sammenlignes med tysertøser.

Og jeg tviler på at Ottar, MDG eller Rød ungdom er interessert i å sette seg på en minibuss til asylmottak for å hjelpe til med «tømmingen».

Jeg kan ikke annet enn å stille spørsmål med hvorfor Tor Bjelland drives av et slik hat.
Eller kanskje det som er viktigste, hva er det som gjør at Tor hater så intenst som han gjør?
Hva er det som gjør at Tor mener det er greit å fremstille sine «mednordmenn» på denne måten? Er det et intenst hat mot de som kommer over grensen desperat på hjelp, eller er det mot oss kvinner generellt?

Dette er et eksempel. Dette er kun ett menneske med sine meninger. Skummer man gjennom facebook, kommentarfelter og debattinnlegg på ulike nettaviser ser vi at «unge lovende» Tor Bjelland ikke er alene. Det er et skremmende voksende flertall som ligger i samme ekstreme gate som Tor. Det er en ufattelig skummel bølge som skyller over landet og som for en historiestudent skaper en del skremmende  flashbacks fra 30 og 40-tallet.
Dog har vi ytringsfrihet. Vi har talefrithet. Så Tor og venner skal få lov i mine øyne og mene det de hyler høyest om. De skal få hyle høyt på facebook, for mest sannsynlig og forhåpentligvis skjer det ikke noe annet enn det.

Men jeg unders over at det er så vanvittig lidenskapelig. Med store bokstaver og store ord. Perspektivet til Tor og vennene hans er ensidig og innsnervet. Det er tydelig at man villig til å se en side og mene en ting og skummer man gjennom facebooksiden han kan man se at mennesker oppfordrer til debatt, men får en respons som heller ikke passer seg offentlig og som jeg ikke skal gjengi. Mannen er fullstendig lukket og drevet at hat.
Og som mor har jeg så inderlig lyst til å sette meg med med dem med en kopp kaffe og stille følgende spørsmål:
-Hva skjedde? Hva er det som gjør at du hater så inderlig alt som er nytt?
– Hva er det som gjør at du så inderlig lidenskapelig drives av rent og skjært hat?
-Hva er det som gjør at du ikke er i stand til debattere på et skapelig nivå?
-Hvorfor er du så forbaska sinna?

Kanskje Tor er den som skal sette seg på den minibussen. Og ikke for å hjelpe til med «tømmingen».
Kanskje det er Tor som skal finne frem det gamle briotoget sitt og oppsøke et asylmottak.
Sette seg ned med de redde, skremte unge barna og viser at HER, her i Norge, her gir vi, her hjelper vi, det er en del av den norske kulturen.
Kanskje Tor skal finne frem den gamle VHS samlingen sin og plukke ut Thomas Toget. Kanskje Tor skal vise at vi nordmenn, vi bryr oss om andre rundt oss, være med å vise at norske menn kan være med å sette en standard for barn, norske som ikke norske.

Kanskje Tor skal ta med lego. Og bygge tårn og bilbaner og slott.
Ikke bygg en mur av hat Tor. Bygg lego for faen!

 

 

 

Legg igjen en kommentar

