Forelder? TENK deg om!

Jeg har sett mange innlegg der ute som dette men det er en tilbakevendende problematikk. Og jeg skriver det kanskje fordi jeg atter en gang sitter med et lite barn i armene som gråter seg i søvn.

Vesle bassen er nettopp fylt 4 år. Han er oppmerksom, empatisk, særdeles smart og morsom. Han er også utrygg, nervøs og opprørt. Og ikke kun fordi sykkelen ikke kan styres der han vil, eller fordi han bare får snop en gang i uken. Som andre barn.
Han gråter seg i søvn i min seng. Fordi han ble mobbet i barnehagen.

Ja, jeg vet hva du tenker, og JA, det er fullt mulig. Bassen var 3 år første gangen han kom hjem og lurte på om han var stygg. Dette kom ikke fra film eller fra voksne, men fra et barn på hans alder. Et barn som det viste seg i etterkant hadde kalt ham både stygg, ekkel, og dum. Over lengre tid. Et barn som mente det var helt OK og som løste konflikter ved å gå til angrep på andre verbalt. Et barn som tok det ut på det største barnet på avdelingen. Og som også er det såreste.

I en alder  av 4 år kommer bassen hjem fra barnehagen og gråter på sengekanten min. Jeg får ikke ta på ham. Jeg får ikke holde ham eller snakke med ham. Jeg sitter ved siden av i sengen og hører og ser på gutt som holder hendene i hodet og spør fint om ikke vi kan være hjemme i morgen. Sånn kan vi sitte i timesvis.

Her har dette løst seg noenlunde. Det er ikke lenger slag eller spark eller navnekalling. Men utryggheten er der fremdeles. jeg sitter igjen alene med en sønn på 4 år. En herlig, blid og fantete gutt på 4 år. Som igjen har et selvbilde på lik linje med et selvebilde som en deprimert tenåring. Han slår seg selv når verden raser sammen. Og verden raser sammen ganske ofte. For store ting, og små ting.

Vi er på vei. Vi er på veldig god vei. Vi er i kontakt med et fantastisk apparat så vi fikser det. Bassen skal bli bassen igjen og vi skal gå på 1 skoledag med den støreste selvtilliten i verden.

Selv etter et år sitter jeg igjen med åpen munn. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal formulere meg her uten at jeg tråkker noen på tærne. For det er såre enkelt. Barn er lynende intelligent og observante. De plukker oppe mye. Barn gjør aldri som man sier, men som man gjør heter det. Enten det er negativt eller positivt.

Og det er vi som foreldre til disse små menneskene som skal forme dem. På godt og vondt. Det er vi som former tankegang, menneskyn og måten de kommuniserer på. Det er vi som har et ansvar her. Det er vi som må droppe klagingen om kjipe kollegaer eller sjefer til ungene er lagt. Det er vi som må stoppe å snakke ned andre når vi sitter med unger og venner på kafe. Det er vi som må tenke før vi snakker.

Vi er eksperter på å være smålig. Vi er eksperter med å finne feil ved andre og oss selv og er vi irritert kan det fort bli et stort poeng. Vi er eksperter på å være negativ, klage eller baksnakke. Alle har gjort det, alle gjør det på et eller annet tidspunkt.

Jeg skal ikke preke om barneoppdragelse, jeg er for god til å la være men kjære barnehageforeldre. Kjære foreldre med barn i skolen. Tenk deg to ganger  omfør du kommenterer hun med rart hår som sitter på bussen. Tenk deg to ganger om før du baksnakker kollegaer ved middagsbordet. Tenk deg om før du kaller andre voksne for dum eller stygg, om det programlederen på tv, eller genelt.

Dette er ikke noe barn kommer opp med selv og vi har et ansvar. Vi har et ansvar ovenfor vårt eget barn og de barna våre omgås med. Vi har et kollektivt ansvar for en trygg barnehage eller skoledag.

Uansett hvordan vi vrir og vender på det er vi barnas superhelter. Vi åpner syltetøyglass og kan løfte HELE kassen med lego. Vi vet hvor alt befinner seg og vi har svar på de merkeligste spørsmål fra undrende barnehoder.

Vær den helten!

2 thoughts on “Forelder? TENK deg om!

Legg igjen en kommentar

